Certyfikat Rzetelności

Jak dobrać strój?

            W gąszczu przeróżnych firm oferujących odzież motocyklową należy pamiętać, iż kupując kurtkę czy spodnie musimy kierować się nie tylko ceną, ale również innymi ważnymi cechami warunkującymi nasze bezpieczeństwo. Temu właśnie tematowi poświęcony został ten artykuł. W związku z tym, że temat doboru kasku jest obszerny został opiasny w innym artykule, do którego prowadzi ten link.
Pierwszym pytaniem jakim nasuwa się na myśl zapewne jest: skóra, czy tekstylia??
Odpowiedź jest na tyle niejednoznaczna, że postaram się nie opowiadać po żadnej ze stron, ale przybliżyć dobre i złe aspekty pierwszego i drugiego rozwiązania. Skóra jest na pewno materiałem odporniejszym na ścieranie (oczywiście nie ma co uogólniać, gdyż nie każda skóra jest taka sama, świńska ogólnie stosowana uważana jest za gorszą od bydlęcej, ważna jest też jej grubość) przez co jej stopień ochrony jest na pewno wyższy od tekstylii. Jednak postęp technologiczny powoduje, że tekstylia coraz to nowsze już nie odstają tak bardzo. Niemniej jednak w produkcji kombinezonów do jazdy typowo sportowej o podwyższonym stopniu ryzyka wykorzystuje się skórę w głównej mierze i narazie nie ma się na zmiany. W miejscach nefralgicznych często stosowane są wstawki kevlarowe, karbonowe, czy nawet metalowe, na co warto zwrócić uwagę podczas dokonywania wyboru. Ze skórami wiąże się też pewna kultura motocyklowa, co też ma wpływ na wybór, ale to już inna historia. Minusem skóry jest jej słaba odpornośc na padający deszcz, przy wydłużonej ekspozycji przemaka, i dodatkowo robi się ciężka. Nie trudno też sobie wyobrazić upalny dzień, a my pośrodku skrzyżowania w pełnej skórze liczący nawet na mały zefirek-sytuacja nie napawająca specjalnym optymizmem:)
Odzież tekstylna ceniona jest głównie za komfort użytkowania. Zasadniczo zbudowana jest z 2 warstw:

  • warstwa wierzchnia z odpornej tkaniny syntetycznej
  • membrana oddychająca odprowadzająca wilogoć z naszego ciała nie wpuszczając jej do środka
  • często jest jeszcze podpinka chroniąca przed chłodem

Z opisu jednoznacznie wynika, tak naprawdę te 2 koncepje nie walczą ze sobą, ale się wzajemnie uzupełniają, dlatego dobrze by było zaopatrzyć się w odzież skórzaną i tekstylną, jednak często ograniczeniem są finanse, dlatego wyboru dokonać musicie Państwo sami.
Jeśli już odpowiedzieliśmy sobie na pytanie (skóra, czy tekstylia) przejdziemy do konkretów.

 

KURTKI:

 

             Bezpieczeństwo mają nam zapewnić ochraniacze łokci, kręgosłupa, barków-to podstawa. Jako ważny dodatek można traktować ochraniacze obojczyków, klatki, czy nawet całe żółwie(zespolone ochraniacze). Powinny być to elementy wymienne i posiadać znak CE. Nowością są ochraniacze SAS-Tec (np w kurtkach Modeka), które nie odkształcają się trwale i potrafią się dostosować do kształtu naszych części ciała. Ważne jest też wykonanie, a bliżej rzecz ujmując miło jest jak zamki są pod zakładkami chroniącymi przed dostawaniem się deszczu do kieszeni czy do środka kurtki. Mała ilość otworów wentylacyjnych też raczej nam nie umili jazdy, zwłaszcza w ciepłe dni. Oczywiście membrana, to standard, ocieplacz czyli podpinka (najlepiej wypinana)nie we wszystkich kurtkach jest, ale jeśli myślimy o jednej uniwerslanej kurtce to staje się ona rzeczą niezbędną. Sam model jest najczęściej odzwierciedleniem naszego stylu. Istotnym wydaję się być samo wykonanie i jego solidność (można wstępnie ocenić gołym okiem)

Przymiarka:

             Kurtka powinna być jak druga skóra, leżeć blisko ciała nie odstawać, gdyż spadochron nie jest nam potrzebny, ale też nie krępować nas za bardzo, najlepiej wypróbować ją na motorze przyjmując pozycję taką jak za kierownicą.

 

SPODNIE:

 

             Rzecz podobnie się ma jak w przypadku kurtek, ważne są ochraniacze kolan, bioder. Ważnym jest aby w chłodnie dni nie przemrozić kolan, dlatego też trzeba zwrócić uwagę czy jest jakaś podpinka. Kewlarowe wstawki chroniące  np wewnętrzną część nóg od poparzenia pochądzącego od układu wydechowego są jak najbardziej na miejscu.

 

Przymiarka

 

             Mierząc spodnie należy przykucnąć przez co prowizorycznie przyjmujemy pozycję za kierownicą motocykla, tutaj kluczową rolę odgrywa długość nogawki, nie może być ona za krótka. Reszta podobnie jak przy kurtkach, nie mogą uwierać, ani być specjalnie luźne.

 

RĘKAWICE

 

             Maja spełniać 3 podstawowe zadania: chronić przed skutkami wypadku, zwiększać przyczepność, zapobiegać przechłodzeniu dłoni. Wybór jest bardzo szeroki i można dopasować coś praktycznie dla każdego. Podobnie jak w kurtkach ważne są ochraniacze, w tym przypadku kostek i nadgarstków.

 

BUTY

 

             Może nie są to wygodne adidasy, ale nie taką mają funkcję, po pierwsze za głowne ich zadanie jest ochronić nam stopę przed zgnieceniem, złamaniem, czy innym urazem. Buty powinny mieć wstawki usztywniające pięty, palce, kostki. w związku z tym, że buty mają dosyć ograniczone możliwości wentylacji należy szczególna uwagę zwrócić na jakość materiałów, dziś oferowane jest obuwie oddychające z membraną i takich należało by szukać. But nie może być ciasny gdyż odbierze nam to przyjemność z jazdy, ale też na wyrost nie ma co kupować bo nie spełnią swojej roli podczas kolizji.

 

KOMBINEZON??

 

             Czemu nie..dla ludzi o zacięciu sportowym to najlepsze wyjście jeśli chodzi o bezpieczeństwo, choć są dosyć ciasne to na pewno nic nas lepiej nie ochroni jak właśnie kombi. Na tor nie wjedziemy w innym stroju. Uzupełnieniem mogą być rzepy na ślizgacze na kolana, żółw, czy też garb. Ogólnie są kombinezony jednoczęściowe i dwuczęściowe w zależności od preferencji użytkownika. Raczej ciężko się w nich jeździ w chłodne deszczowe dni, a i cena nie jest niska.

 

DODATKI

  • pas nerkowy-niedrogi dodatek, a jakże potrzebny, chroni nasze nerki i lędźwia przed wychłodzeniem
  • żółw-ochraniacz kręgosłupa, komentować nie trzeba
  • kamizelki ochronne-rodzaj nakładanej siatki z wszystkimi możliwymi ochraniaczami, bardzo prydatne w upalne dni
  • ocieplacze-zwłaszcza staw kolanowy i piszczel warto chronić tym dodatkiem
  • odzież przeciwdeszczowa
  • kominiarka-przydatna podczas chłodnych dni, a nawet w przypadku użytkowania tymczasowo czyjegoś kasku
  • kamizelki odblaskowe-widoczność na drodze to podstawa naszego bezpieczeństwa

            Jakkolwiek uwagi te jakże cenne powinny również odnosić się do osób, które zabieramy ze sobą, czyli pasażerów, pamiętajmy, że należy ich zaopatrzyć przynajmniej tak samo dobrze jak nas.


X
X
X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij